ده مظنون جدید و موثر در ابتلا به سرطان سینه

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

آخرین نطرات کاربران

اميرحسين - واقعا دستتان درد نكند - 1392/2/17
قنبرآبادی - سلام.ممنون فقط لطفا اگه برنامه مقاله را هم داریدلطف کنید.مرسی - 1392/1/9
لولو - http://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(10).gifhttp://loxb log.ir/images/smilies/smilhthttp://loxblog.ir/images/smiliht tp://loxblog.ir/images/smilieshttp://loxblog.ir/images/smili es/smile%20(26).gif/smile%20(30).gifes/smile%20(3)http://loh ttp://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(27).gifxblog.ir/ima ges/smilies/smile%20(14).gif.giftp://loxblog.ir/images/smili eshttp://loxblog.ir/imhttp://loxblog.ir/images/smilies/smile %20(30).gifages/smilies/smile%20(12).gif/smile%20(5).gife%20 (10).gifhttp://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(29).gif - 1392/1/5
سارا - سلام این ازمایشهای جالب را از کجا اوردین
اطلاعات اولیه برای طراحی این ازمایش ها یا اینکه چی با چی چه واکنشی میده را چه طور؟:- )) - 1391/12/3
عالیه ازسایتای دیگه خیللی بهتره - };-};-};-};-};-};- -)-)-)-) - 1391/12/2
فلاحتکار - سلام

خسته نباشید.

من با نصب برنامه مشکل دارم.نمینونم برنامه رو باز کنم.

اگه میشه کمکم کنید.ممنون - 1391/11/30
یگانه مختاری - شرحی که داده شده است زیاد واضح نیست: - 1391/11/28
mino - dar kol khob bod. vali age vase hame azmayesh ha aks mizashtid behtar mishod. - 1391/11/26
SARA - مرسی مطلب خوب ومفیدی بود... - 1391/10/19
7887 - لطفا آزمایش های جالب برای دوم راهنمایی باشند ولی نه آزمایش های گتاب - 1391/10/13

امکانات جانبی


ده مظنون جدید و موثر در ابتلا به سرطان سینه

بازدید: 4016

 با گذشت زمان و انجام مطالعات مختلف، پژوهشگران شواهد بیشتری را درباره ارتباط بین برخی مواد شیمیایی مورد استفاده در محیط خانه و سرطان سینه ارائه کرده‌اند. این مساله زمانی نگران کننده‌تر می شود که بدانیم، تنها 7 درصد از 85 هزار مواد شیمیایی که امروزه استفاده می شوند، از نظر ایمنی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. اگرچه شواهد قطعی برای اثبات نقش برخی مواد شیمایی خاص در افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه وجود ندارد، اما دلایل بسیاری نیز برای افزایش نگرانی‌ها در این زمینه وجود دارند.

از این رو، برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده‌تان، تا حد ممکن از این 10 مظنون جدید دوری کنید.

 

1- نفتالین

 

 

در سال 2012، دانشمندان "مراکز کنترل و پیشگری بیماری آمریکا" دریافته‌اند دخترانی که در معرض سطوح بالایی از "دی کلرو بنزن" - یک ماده شیمیایی حلال که در برخی نفتالین‌ها مورد استفاده قرار می گیرد - قرار داشتند، اولین دوره عادت ماهانه خود را به طور متوسط هفت ماه زودتر از دخترانی که کمتر در معرض این ماده قرار داشتند، تجربه کرده‌اند. بلوغ زودرس، خطر ابتلا به سرطان سینه در آینده را افزایش می دهد.

 

2- بوگیر توالت

 

بوگیر توالت

 

"دی کلرو بنزن" در بسیاری از محصولات بوگیر یا خوش بو کننده توالت استفاده می شود. این ماده موجب بلوغ زودرس در دختران و در نتیجه، افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه می شود.

 

3- خوش بو کننده هوا

 

خوش بو کننده هوا

 

بنابر مطالعه‌ای که در نشریه "Federation of American Societies for Experimental Biology" به چاپ رسیده، دانشمندان دریافته‌اند که "فتالات"ها - گروهی از مواد شیمایی پلاستیسایزری که در محصولات خوش بو کننده هوا استفاده می شوند - به رشد سرطان در برخی از بدخیم‌ترین نمونه‌های سرطان سینه کمک می کنند.

تا پیش از این، نقش فتالات‌ها به عنوان یک اختلالگر هورمونی و عاملی موثر در سرطان‌های سینه با سرچشمه هورمونی شناسایی شده بود. پژوهش اخیر نیز حاکی از نقش فتالات‌ها در تسریع رشد سرطان در سلول‌های سرطانی گیرنده منفی استروژن پستان است.

 

4- وینیل

 

وینیل

 

فتالات‌ها در تولید پلاستیک‌های نرم نیز کاربرد داشته و در محصولاتی از جنس وینیل یافت می شوند. نقش فتالات ها در اختلالات هورمونی، بلوغ زودرس و سرطان سینه شناسایی شده است.

 

5- ریمل آلوده

ریمل آلوده

 

 

کادمیوم، فلزی سنگین و سرطان‌زا است که معمولا در جواهرات ارزان قیمت و برخی محصولات آرایشی یافت می شود. کادمیوم، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. بنابر مطالعه‌ای که در "نشست سالانه جامعه بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی آمریکا" در سال 2012 ارائه شد، اگر سلول‌های سرطانی در معرض کادمیوم قرار بگیرند، سطح بالاتری از پروتئین را آزاد کرده که به گسترش آسانتر سرطان در سراسر بدن منجر می شود.

 

6- آلودگی هوا

آلودگی هوا

 

 

بنابر مطالعه‌ای که در نشریه "انوایرومنتال هلث پرسپکتیوز" به چاپ رسیده، پژوهشگران کانادایی دریافته‌اند احتمال ابتلا به سرطان سینه در بانوانی که در معرض سطوح بالایی از آلودگی هوا قرار دارند، دو برابر بیشتر از بانوانی است که در مناطق کمتر آلوده زندگی می کنند.

 

7- آفت کش‌ها

آفت کش‌ها

 

 

برخی آفت کش‌ها که برای پرورش مواد غذایی استفاده می شوند، به عنوان عوامل سرطان‌زا برای انسان شناخته می شوند. نتایج مطالعات مختلف نشان می دهند، این مواد شیمایی کشاورزی قادر به تحریک رشد سلول سرطان سینه یا ایجاد تومور پستان هستند.

 

8- مواد غذایی کنسروی

مواد غذایی کنسروی

 

 

"بیسفنول آ" یا (BPA) در جدار درونی قوطی‌های نوشیدنی و کنسروها وجود دارد. این ماده که به عنوان اختلالگر هورمونی شناخته می شود، می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز افزایش دهد.

 

9- درزگیرهای مسیر ورودی پارکینگ

درزگیرهای مسیر ورودی پارکینگ

 

 

"هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای" (PAHs)، گروهی از مواد شیمیایی هستند که به طور طبیعی در زغال سنگ، نفت خام و بنزین یافت می شوند. استفاده از آنها در برخی درزگیرها که حاوی قطران زغال سنگ هستند، شواهدی از افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه را نشان داده است.

 

10- پاک کننده‌ها

پاک کننده‌ها

 

 

بنابر نتایج مطالعه موسسه "سایلنت اسپرینگ" که در نشریه "انوایرومنتال هلث" به چاپ رسیده، بانوانی که از خوشبو کننده‌های هوا و برای شستشو از پاک کننده‌های قارچ و کپک (به ویژه نمونه‌های سفید کننده) استفاده می کنند، بیش از بانوانی که از این مواد استفاده نمی کنند، در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 4 بهمن 1391 ساعت: 21:2 منتشر شده است
نظرات()

زن از دید علم شیمی

بازدید: 4441
دسته بندی: عمومی,متفرقه,,

این عنصر کمتر در طبیعت به صورت آزاد یافت میشود و بیشتر به صورت یک ترکیب یا ماده ای چون انیدرید تبلور و سولفات خودبینی در منازل یافت میگردد.

طرز تهیه: برای تهیه این عنصر باید مقداری اکسید اسکناس ونیترات کادیلاک هشت ظرفیتی را در یک ویلا مخلوط کرده و بعد از مدتی گاز سولفور عشوه متصاعد میشود.در نتیجه به صورت رسوب در ته ویلا باقی می ماند. البته از زبان چرب و نرم هم میتوان به صورت کاتالیزور استفاده کرد.

خواص شیمیایی: بعضی از انواع این عنصر میل شدیدی برای ترکیب شدن با نیترات کرم بودر و سولفات... دارند که بعد از ترکیب شدن با این مواد نسبتاً قابل تحمل میشوند.بعضی از انواع این عنصر با خورده شیشه همراه است و خاصیت شوهرآزاری شدیدی دارند.

خواص فیزیکی: از جنس بسیار حساس میباشد و به سرعت تحت تآثیر محیط و احساسات قرار میگیرد.اگر مقداری اسید خشونت و کربنات سوزآور دیگری به نام هوو به آن اضافه کنیم فوراً ذوب شده و به صورت اشک روان میگردد و اصلاً میل ترکیب شدن با عنصر مرد را ندارد.اما به محض استفاده از کاتالیزور لبخند آنچنان با این عنصر ترکیب میشود که جدا شدنی نیست!

 

 

 

مرد از دیدگاه علم شیمی:

این عنصر اکثراً در طبیعت به صورت آزاد و علاف یافت میشود.ارزان بودن این عنصر به درصد فراوانی آن برمیگردد.این عنصر گاهی به صورت یک ترکیب با ماده ای چون سولفید حسادت و سولفات رو (از نوع سنگ پای یافت شده در معادن قزوین)در خیابان یافت میگردد.این عنصر به علت واکنش زیاد همواره باید زیر نظر نگهداری شود.

طرز تهیه: برای تهیه این عنصر باید واکنشهای شیمیایی عجیب و غریبی را متحمل شد.ابتدا مقداری اکسید اسکناس و نیترات زوریم شش ظرفیتی را در مقداری سنگ پای قزوین حل کرده و بعد از مدتی گاز ادعا و سولفور قپٌی از آن متصاعد میشود. در نتیجه به صورت رسوب روی دیواره خیطی باقی می ماند. البته از ملاقه و وردنه هم میتوان به عنوان کاتالیزور استفاده کرد.

خواص شیمیایی: بعضی از انواع این عنصر میل شدیدی برای ترکیب شدن با نیترات ژل و سولفونات روغن نباتی و گریس دارند.نوع دیگری از این عنصر به علت اندکی ته چهره وآب اکسیژنه ارتباط محکمی با خورده شیشه دارد و دارای خاصیت موزی گری و همسرآزاری شدیدی هستند که برای خالص کردن این عنصر کافیست که آن را در یک سیستم سربسته مثل آشپزخانه قرار داد و با استات قابلمه و چکش مخلوط نمود.

*نکته کنکوری: در صورت کمبود امکانات آزمایشگاهی از قبیل ملاقه و وردنه میتوان از حرارت 1500 درجه جیغ فرابنفش برای ذوب این عنصر استفاده کرد که در این صورت رسوب به صورت موش درآمده و دارای قابلیت مفتول شدن هم میباشد. نکته دیگر اینکه برای اطمینان از کم شدن خورده شیشه و سولفات روی در این عنصر میتوان تا سه بار آن را با کابل برق 100 ولت الکترولیز نمود.

**نکته صد در صد کنکوری!: به علت وجود کربنات هوش و اندکی اکسی شیطنت در عنصر زن، عنصر مرد مجدداً به صورت هویج رسوب میکند و از آن بخر عشق و عاشقی متصاید میشود که البته به محض یک برخورد موَثر دیگر با عنصر زن به سرعت با آن هم الکترون شده وقضیه یار و... به صورت O2 از آن آزاد میشود.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 4 بهمن 1391 ساعت: 21:0 منتشر شده است
نظرات()

نرم افزار جدول تناوبی مندلیف با Periodic Table – فرمت جاوا

بازدید: 4316

نرم افزار Periodic Table فهرست کامل جدول تناوبی مندلیف است که برای پلتفرم جاوا ارائه شده است. این برنامه کاربردی شامل اطلاعات تمامی عنصرها میباشد که هم اکنون میتوانید به صورت رایگان از سایت موب ۴ یو دریافت نمایید.

نرم افزار جدول تناوبی مندلیف با Periodic Table - فرمت جاوا

 

فرمت : جاوا
دانلود (Download) | با حجم : ۱۱۷ کیلوبایت
رمز فایل : www.mob4u.ir

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: سه شنبه 26 دی 1391 ساعت: 23:3 منتشر شده است
نظرات()

تغییر ویژگی های تناوبی عناصر

بازدید: 4466

- شعاع کووالانسی
نصف فاصله هسته ها در یک مولکول دو اتمی جور هسته را شعاع کووالانسی می گویند.
بطور کلی شعاع کووالانسی در جدول تنابی از چپ به راست کاهش و از بالا یه پایین افزایش می یابد علت اینست که در یک تناوب از چپ به راست که می رویم تعداد لایه های الکترونی ثابت است ولی بار مثبت هسته افزایش می یابد در نتیجه الکترون های بیرونی را بیشتر به سوی خود کشیده و اتم کوچکتر می شود.

شعاع کووالانسی

در یک گروه از بالا به پایین از یک طرف تعداد لایه های الکترونی افزایش یافته پس باید اتم بزرگتر شود و از طرف دیگر بار مثبت هسته افزایش می یابد پس باید اتم کوچکتر شود به نظر می رسد این دو عامل باید اثر یکدیگر را خنثی کنند ولی تاثیر زیاد شدن تعداد لایه های الکترونی خیلی بیشتر است.

 شعاع کووالانسی


- انرژی نخستین یونش
مقدار انرژی لازم برای جدا کردن سست ترین الکترون از اتم در حالت گازی شکل و تبدیل آن به یون یک بار مثبت گازی شکل را به ازای یک مول انرژی نخستین یونش می گویند.

الکترونگاتیوی

انرژی نحستین یونش در هر تناوب از چپ به راست با افزایش عدد اتمی افزایش می یابد ولی عناصر گروه های دوم و پانزدهم در این مورد رفتاری غیر عادی دارند یعنی انرژی نخستین یونش آنها از عنصر قبل و بعد از خودشان بیشتر است علت این امر به پایداری آرایش الکترونی لایه ظرفیت این عنصر ها ربط پیدا می کند که به ترتیب آرایش پر و آرایپ نیمه پر دارند.
در یک گروه از بالا یه پایین انرژی نخستین یونش به طور منظم کاهش پیدا می کند.


- الکترونگاتیوی

تمایل اتم ها برای جذب جفت الکترون پیوندی به سوی خود را الکترونگاتیوی می گویند.
در جدول تناوبی از چپ به راست الکترونگانیوی افزایش و از بالا به پایین الکترونگاتیوی کاهش پیدا می کند چون بین الکترونگاتیوی و شعاع کووالانسی رابطه عکس وجود دارد.

انرژی نخستین یونش

برای مقایسه الکترونگاتیوی دو عنصر کافیست فاصله تقریبی آنها را تا الکترونگاتیوترین عنصر یعنی فلوئور بررسی کنیم هرچه عنصرها به فلوئور نزدیکتر باشند الکترونگاتیوی بیشتری دارند.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 20 دی 1391 ساعت: 14:48 منتشر شده است
نظرات()

مترجم آنلاین همه زبانها توسط گوگل

بازدید: 7451


مترجم آنلاین گوگل یا google translate یک ابزار بسیار با ارزش و کاربردی است که اکثر اوقات در حال کار کردن با اینترنت نیاز به آن پیدا میکنیم. برای استفاده متن یا کلمه مورد نظر را انتخاب کرده , کپی کنید و در باکس گوگل ترانسلیت قرار دهید یا paste کنید. اگر سایت خاصی را برای ترجمه در نظر دارید آدرس آن را در باکس وارد کنید و لینک مربوطه را کلیک کنید تا صفحه سایت داده شده ترجمه شود ...

 

ورود به سایت 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: جمعه 8 دی 1398 ساعت: 15:11 منتشر شده است
نظرات()

انیمشن جالب تعاملی آزمایش رادرفورد

بازدید: 5029

 

انیمشن جالب تعاملی آزمایش رادرفورد

 

دانلود

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: پنج شنبه 7 دی 1391 ساعت: 2:38 منتشر شده است
نظرات()

دانلود خلاصه درس شیمی آلی 2

بازدید: 13485

 

دانلود خلاصه درس شیمی آلی 2

خلاصه شده از روی کتاب شیمی آلی 2 پیام نور

خلاصه شیمی آلی 2

بسیار جامع، کامل،مفید مختصر در 10 صفحه ..

شما هم می توانید خلاصه های خود را برای ما ارسال کنید

تا دوستان خودتون از اون استفاده کنند.

 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: پنج شنبه 7 دی 1391 ساعت: 2:12 منتشر شده است
نظرات()

کنترل فرآیندها (26346)

بازدید: 5577

 زبان: فارسی  نویسنده: سید محمود رضا پیشوایی
 نوع فایل: PDF
 تعداد صفحات: 155  ناشر: دانشگاه صنعتی شریف
 حجم کتاب: 2.44 مگابایت

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: پنج شنبه 23 آذر 1391 ساعت: 1:19 منتشر شده است
نظرات()

روش تولید انواع گاز در آزمایشگاه

بازدید: 5813
دسته بندی: آموزشی,عمومی,متفرقه,,

واکنش

روش

واکنشگر

گاز

Ca(OH)2 + 2NH4Cl → NH3+ CaCl2 + 2H2O2

به آرامی مخلوطی از  آمونیوم کلرید و کلسیم هیدروکسید را حرارت دهید.

آمونیوم کلراید

کلسیم هیدروکسید

آمونیاک (NH3)

2HCl + CaCO3→ CO2 + CaCl2+ H2O

اسید هیدروکلریک ۵ مولار را به ۵  -۱۰ گرم پودر سنگ مرمر اضافه کنید.

کلسیم کربنات ( تراشه مرمر) اسیدهیدروکلریک ۵ مولار

کربن دی اکسید (CO2)

6HCl + 2KMnO4+ 2H+ → 3Cl2 + 2MnO2 + 2K+ + 4H2O

با احتیاط قطره قطره اسید هیدروکلریک غلیظ را بر روی مقدار کمی از بلورهای پرمنگنات پتاسیم (در ظرف) اضافه کنید

پتاسیم پرمنگنات غلیظ

هیدرو کلریک اسید

کلر (Cl2)

2HCl + Zn → H2+ ZnCl2

اسید هیدروکلریک ۵ مولار را به ۵-  ۱۰ گرم قطعات روی گرانول اضافه کنید.

روی (گرانول)

اسیدهیدروکلریک ۵ مولار

هیدروژن (H2)

2NaCl + H2SO4→ Na2SO4 + 2HCl

به آرامی اسید سولفوریک به سدیم کلرید جامد اضافه کنید.

سدیم کلراید غلیظ

اسید سولفوریک

هیدروژن کلراید (HCl)

CH3COONa + NaOH → CH4 + Na2CO3

1 قسمت سدیم استات با ۳ قسمت نوشابه آهک مخلوط کنید. در لوله آزمایش پیرکس خشک یا فلاسک حرارت داد شود.

سدیم استات (بی آب)

سود و آهک

متان (CH4)

2NH3 + 3CaOCl2→ N2 + 3H2O + 3CaCl2

مقدار ۲۰ گرم هیپوکلرایت کلسیم با ۱۰۰ میلی لیتر آب را به مدت چند دقیقه تکان دهید، سپس صاف نموده  و ۱۰ میلی لیتر آمونیاک غلیظ  به آن اضافه کنید و مخلوط را حرارت دهید. خیلی با احتیاط رفتارشود! کلرامین و و مواد منفجره نیتروژن و تری کلرید تولید می شود.

آمونیاک

کلسیم هیپوکلرایت (پودر سفید کننده)

نیتروژن (N2)

5O2 + 4P → P4O10

بشر بزرگی را بر روی فسفر مشتعل قرار دهید، اکسیژن با فسفر ترکیب شده و پنتا اکسید فسفر تشکیل می دهد که با بخارآب هوا تولید اسید فسفریک می کند که بر جداره بشر می نشیند گاز باقی مانده نیتروژن است.

هوا

فسفر مشتعل (و یا آهن حرارت داده شده یا مس)

نیتروژن (N2)

Cu + 4HNO3 → 2NO2 + Cu(NO3)2 + 2H2O

نیتریک اسید غلیظ را به ۵- ۱۰ گرم مس اضافه کنید.

مس

نیتریک اسید ۱۰ مولار

نیتروژن دی اکسید (NO2)

3Cu + 8HNO3 → 2NO + 3Cu(NO3)2 + 4H2O

نیتریک اسید ۵ مولار را به ۵ – ۱۰ گرم مس اضافه کنید.

مس

نیتریک اسید ۵ مولار

نیتروژن منواکسید (NO)

NH4NO3 → N2O + 2H2O

۱۰ گرم پودر سدیم نیترات و ۹ گرم آمونیوم سولفات را مخلوط کنید. گرمازاست.

سدیم نیترات

آمونیوم سولفات

نیترواکسید (N2O)

2H2O2 → 2H2O + O2

هیدروژن پراکسید را حدود ۵ گرم به دی اکسید منگنز اضافه کنید.

۶٪ هیدروژن پراکسید

دی اکسید منگنز (کاتالیزور)

اکسیژن (O2)

2KMnO4 → K2MnO4 + MnO2+ O2

حرارت دادن پتاسیم پرمنگنات جامد

پتاسیم پرمنگنات

اکسیژن (O2)

Na2SO3 + 2HCl → SO2 + H2O + 2NaCl

هیدروکلریک اسید رقیق را به ۵ – ۱۰ گرم سدیم سولفیت (یا بی سولفیت) اضافه کنید.

سدیم سولفیت (یا سدیم بی سولفات) ۲مولار هیدروکلریک اسید

سولفورو دی اکسید (SO2)



 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: پنج شنبه 23 آذر 1391 ساعت: 1:55 منتشر شده است
نظرات()

آزمایش های شیمی

بازدید: 12743

 

1- نوشته آتشین با پتاسیم نیترات

2- نقاشی با مواد شیمیایی

3- تغییر رنگ نوشته ها

4- -نگه داشتن یک سوزن یا تیغ روی آب

5- استعداد آب در خوردن سکه!

6- فرار چوب کبریت ها

7- قایق صابونی

8- رنگ کردن با آب !

9- جریان های دارای جاذبه

 

10- اثر جسم باردار روی جریان آب

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 22 آذر 1391 ساعت: 18:12 منتشر شده است
نظرات()

۲۰ قسمت از بدن که احتیاجی به آن نداریم

بازدید: 5195

1. ارگان ومرونازال VOMERONASAL ORGAN:

 

یا ارگان جاکوبسون که حفره ای است در پل های بینی دو سمت با گیرنده های شیمیایی که در انسان عملکردی ندارند. در جانوران پست تر وظیفه درک ماده شیمیایی فرومون رو بر عهده دارند .

۲. عضلات خارجی گوش:

۳ عضله هستند که در بخش خارجی گوش واقع شده اند و در سایر حیوانات نظیر خرگوشها و سگها، وظیفه حرکت مستقلانه گوش از سر را بر عهده دارند. اما انسانها هنوز دارای آن هستند و توسط این عضلات است که بعضی از افراد می‌توانند گوششان را تکان دهند

۳. دندان عقل:

در انسانهای اولیه که مقادیر زیادی از گیاهان رو جهت به دست آوردن انرژی مصرف می‌کردند داشتن یک جفت اضافه دندان آسیا در هر فک مفید به نظر می‌رسید اما در انسانهای امروزی که انواعی از غذاها را مصرف می‌کند، زیاد ضروری به نظر نمی‌آید

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 22 آذر 1391 ساعت: 17:54 منتشر شده است
نظرات()

اشعه کاتدی

بازدید: 5538

 

اشعه کاتدی که از کاتد به سمت آند منتشر می‌شود، دارای ویژگیهای زیر است:
1.اشعه کاتدی به خط مستقیم حرکت می‌کند، و از اجسام جامد عبور نمی‌کند. در شکل سایه تاریکی پشت مانع چهار پردیده می‌شود ولی اطراف آن همچنان درخشنده است. این پدیده می‌رساند که اشعه مستقیم الخطی از کاتد تشعشع یافته و به آن سوی لوله می‌رسد. از برخورد این اشعه با دیواره شیشه‌ای؛ درخشندگی سبز پسته‌ای آشکار می‌گردد، در صورتیکه ناحیه‌ای که پشت مانع و در سایه آن قرار دارد، همچنان تاریک می‌ماند.
img/daneshnameh_up/2/2d/chm006a.jpg
2.وقتی آند درست در مقابل کاتد قرار ندارد باز هم اشعه کاتدی به خط مستقیم منتشر می‌شود.
3.به طور عمود بر سطح کاتد گسیل می‌شود.
4.در برخورد با بعضی از اجسام فلوئورسانس ایجاد می‌نمایند.
5.جریانی از ذرات، با بار الکتریکی منفی هستند.
6.اشعه کاتدی جرم دارد و حامل انرژی است. همانطور که شکل نشان می‌دهد، انرژی جنبشی اشعه کاتدی سبب چرخش پروانه می‌شود، بدین ترتیب که انرژی این اشعه در برخورد با سطح پره بالایی، به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود و دمای آن را بالا می‌برد. در نتیجه، مولکولهای گاز مجاور گرمتر شده، سرعت می‌گیرند و نیروی عکس‌العمل حاصل از انبساط گاز، چرخ را به حرکت در می‌آورد.
img/daneshnameh_up/7/74/chm006b.jpg
7.به علت داشتن بار الکتریکی (منفی) در میدان الکتریکی به سمت قطب مثبت منحرف می‌شوند.
img/daneshnameh_up/a/a0/chm006c.jpg
8.حرکت این پرتوها به معنای عبور جریان الکتریکی است و در نتیجه مسیر آنها در جهت عمود بر جهت میدان مغناطیسی منحرف می‌شود.
9.اشعه کاتدی در میدان مغناطیسی منحرف می‌شود.
img/daneshnameh_up/8/87/chm006d.jpg
10.این پرتوها در برخورد با مانع، پرتوهای را ایجاد می‌کنند.
11.اشعه کاتدی به جنس کاتد و نوع گاز درون لوله بستگی ندارد و با تغییر فلز کاتد و یا نوع گاز ویژگیهای اشعه تغییر نمی‌کند.

 

ویژگیهای اشعه کاتدی

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 22 آذر 1391 ساعت: 17:42 منتشر شده است
نظرات()

حلال انواع لکه

بازدید: 4369
دسته بندی: متفرقه,,

 

 

نوع لک

حلال

نوار چسب

تترا کلرید کربن

لک میوه

آب جوش

خون

محلول نمک –آب و صابون

شربت و شیرینی

آب گرم وصابون+آب ژاول

چای-قهوه-کاکائو-شکلات

آب جوش و آمونیاک

آدامس

تترا کلرید کربن

لک سبزی

الکل و صابون

چربی

تتراکلرید کربن+بنزین سفید

ید

الکل + تیو سولفات سدیم

رنگ روغنی

تینر

لاک

استون

قیر

نفت – بنزین - تتراکلرید کربن

لکه جوهر ومرکب

شیر محلی که گرم نشده باشد

لک چربی فرش

پودر جوش شیرین بزنید وپس از یک روز آن را برس بزنید

لک عرق بدن

آمونیاک و سرکه بعد پودر لباسشوئی

لک روی ظروف نقره

نمک طعام

لک روی ظروف آلومینیوم

سرکه گرم

لکه زنگ آهن

آب لیمو ونمک

لک پارافین یا شمع

اتو کشی با کاغذ خشک کن سپس تترا کلرید کربن

لک روی ظرف نیکل

آمونیاککلروفرماتر - نفت

 


 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 22 آذر 1391 ساعت: 14:59 منتشر شده است
نظرات()

خوردگی آلومینیوم

بازدید: 5196
دسته بندی: متفرقه,,

 


خوردگی (Corrosion)


خوردگی اصطلاحی است که به فساد فلزات از طریق ترکیب فلز با اکسیژن وسایر مواد شیمیایی انجام می شود.


 


زنگ زدن (Rusting)


 زنگ زدن فقط در مورد اکسید شدن آهن وآلیاژهای آهنی در هوای خشک یا مرطوب به کار می رود که محصول خوردگی از جنس هیدرات فریک یا اکسید فریک است .


 


اکسید شدن ساده  فلزات سبک


این فلزات شامل فلزات قلیایی و قلیایی خاکی هستند که وقتی اکسید شوند حجم قشر اکسید تشکیل شده متخلخل بوده و مانعی جهت نفوذ اکسیژن به داخل قشر اکسید نیست و اکسید خاصیت چسبندگی به فلز ندارد. به طور خاص سدیم وپتاسیم در حرارت های عادی و متعارفی میل ترکیبی شدیدی با اکسیژن دارند ولی در درجات حرارت خیلی کم اکسید شدن به تاخیر می افتد و اکسید تشکیل شده در این حالت خاصیت چسبندگی دارد.


 


آلومینیم و آلیاژهای آن

آلومینیوم ، فلزی نرم و سبک ، اما قوی است، با ظاهری نقره‌ای - خاکستری٬ مات و لایه نازک اکسیداسیون که در اثر برخورد با هوا در سطح آن تشکیل می‌شود، از زنگ خوردگی بیشتر جلوگیری می‌کند. وزن آلومینیوم تقریبأ یک سوم فولاد یا مس است . چکش خوار ، انعطاف پذیر و به راحتی خم می‌شود. همچنین بسیار بادَوام و مقاوم در برابر زنگ خوردگی است. بعلاوه ، این عنصر غیر مغناطیسی ، بدون جرقه ، دومین فلز چکش خوار و ششمین فلز انعطاف‌پذیر  است.







خواص فیزیکی



حالت ماده



جامد



نقطه ذوب



933.47 K (1220.58 °F)



نقطه جوش



2792 K (4566 °F)



گرمای تبخیر



293.4 kJ/mol



گرمای هم جوشی



10.79 kJ/mol



فشار بخار



2.42 E-06 Pa at __ K



سرعت صوت



5100 m/s at 933 K







خواص اتمی



وزن اتمی



26.981538 amu



شعاع اتمی (calc.)



125 (118) pm



شعاع کووالانسی



118 pm



شعاع وندروالس



اطلاعات موجود نیست



ساختار الکترونی



Ne]3 s2 3p1]



-e بازای هر سطح انرژی



2, 8, 3



درجه اکسیداسیون اکسید



3 (آمفوتریک)



ساختار کریستالی



مکعبی face centered





 

آلومینیوم از جمله جدیدترین مصالح ساختمانی است که در آغاز قرن 20 یک فلز نسبتا کمیاب بود و این روزها از متداولترین فلزات است که به صورت آلیاژی و غیر آلیاژی به کار می رود .


 


 

 ویژگی های عمومی خوردگی :


 آلومینیوم یک فلز پست ( فعال ) است که با محیط اطراف میل ترکیبی شدیدی دارد . یعنی سطح آلومینیوم در معرض هوا به سرعت از یک لایه نازک اکسید آلومینیوم حدود 0.01 میکرومتر پوشیده می شود که فلز را از حمله بعدی خوردگی محافظت می کند . معادله زیر به معادله لگاریتمی معکوس معروف است که در مورد خوردگی و اکسید شدن فلزاتی نظیر آلومینیوم به کار می رود :


 


 

1/y = 1/y0 – k9( Ln[a(t-t0)+1])


 y0  : ضخامت قشر اکسید در بدو آزمایش


t0  : زمان آزمایش در بدو شروع


k9  : ثابت


 


این معادله در مورد اکسید شدن آلومینیوم د ردرجه حرارت معمولی و اکسیژن خشک صادق است . هم چنین د راین فلز و در فلز زیرکونیوم رشد فیلم به روش اکسید شدن آنودیک از این معادله پیروی می کند . وقتی آلومینیوم د رمجاورت اکسیژن خالص و خشک قرار می گیرد بین اکسیژن وآلومینیوم یک نوع پیل الکتریکی موضعی تشکیل می شود که سبب رشد فیلم می شود .


 


 

 خوردگی یکنواخت :


خوردگی یکنواخت فلز آلومینیوم در فضای باز معمولا قابل اغماض است . محلول های دارای PH خارج از دامنه اثر ناپذیری در نمودار پتانسیل PH سبب خوردگی مواد ساخته شده از آلومینیوم می شوند. ملاط تازه تهیه شده هم قلیایی است ولذا خورنده آلومینیوم است از این رو برای اجتناب از گسترش مناطق حک شده در سطح فلز باید مراقبت شود که از پخش شدن ملاط جلوگیری شود . سطوح آلومینیومی که در تماس با بتون تازه هستند حتما در آغاز زدوده می شوند ولی به زودی با تشکیل اندود آلومینات کلسیم برروی آن ها از خوردگی بعدی جلوگیری می شود.


 


 

 



 


 


 

 تشکیل حفره :


در اتمسفرهای باز آلوده ٬ حفره های کوچکی تشکیل می شوند که با چشم قابل رویت نیستند . روی این حفره ها جرم های کوچک محصولات خوردگی معمولا اکسید آلومینیوم و هیدروکسید آلومینیوم هستند ٬ تشکیل می شوند . حفره های کم عمق معمولا اثر چندانی بر استحکام مکانیکی ساختمان ها ندارند ٬ با این وجود جلای درخشنده فلز به تدریج از بین می رود و به جای آن اندود خاکستری – زنگاری محصولات خوردگی ظاهر می شود. اگر اتمسفر حاوی دوده فراوان باشد دوده توسط محصولات خوردگی جذب و رنگ زنگاری تیره ایجاد می شود .


اگر آلومینیوم به طور دائم در معرض آب قرار گیرد حفره دار شدن آن خیلی جدی خواهد بود . به خصوص اگر آب راکد باشد حضور اکسیژن و کلرید و یا یون های دیگر هالید ها تعیین کننده وجود حمله و شدت حمله خواهد بود . اگر یون های HCO3 و Cu2+وجود داشته باشند خطر حفره دار بودن بیشتر خواهد بود البته مشروط بر این که پتانسیل تشکیل حفره بالا رود . بیرون حفره واکنش کاتدی انجام می گیرد که کنترل کننده سرعت تشکیل حفره است .


 


 



 


 


 

 خوردگی دو فلزی :


چون آلومینیوم یک فلز پست است خطر خوردگی دو فلزی در تماس مستقیم آن  با یک فلز نجیب تر مثل فولاد وجود دارد . ولی شرط وقوع حمله ٬ حضور یک الکترولیت در نقطه تماس است . لذا خوردگی دو فلزی در فضای بسته خشک به وجود نمی آید و خطر حمله خوردگی دو فلزی در اتمسفر باز وجود دارد . البته این نوع خوردگی روی سطحی که با دوده آلوده شده باشد هم پیش می آید .


 


 

 خوردگی شکافی:


نوعی خوردگی شکافی در آلومینیوم در حضور آب پیش می آید نتیجه این خوردگی شکافی می تواند تشکیل اکسید آلومینیوم باشد که به صورت لکه های آب سبب بی رنگ شدن سطح می شود . زدودن لکه هاب آب دشوارو احتمالا غیر ممکن است .


 


 

 خوردگی لایه ای :


خوردگی لایه ای که به خوردگی پوسته شدن هم معروف است بیشتر به موادی که غلتک می خورند یا روزن ران می شوند ازنوع AlCuMg و AlZnMg محدود می شود . مکان حمله د رلایه های موازی نازک در جهت حرکت به جلو بوده است  و سبب می شود که رویه های فلزی که مورد حمله قرار گرفته اند از هم جدا شده و یا تاول هایی بر سطح فلز ایجاد شود . خوردگی لایه ای با  قرار گرفتن فلز در آب راکد و یا اتمسفر در یایی هم به وجود می آید و مقاومت در برابر خوردگی لایه ای هم از روی عملیات پیر سازی تعیین می شود .


یكی دیگر از خواص مشخصه آلیاژهای آلومینیوم مقاومت در مقابل خوردگی است. آلومینیوم خالص وقتی كه در هوا قرار گیرد بلافاصله با یك لایه چسبنده اكسید آلومینیومی پوشیده می‌شود، این لایه پوششی، مانع خوردگی می‌گردد. اگر در اثر سائیدگی این لایه كنده شود بلافاصله دوباره تشكیل می‌گردد. ضخامت این لایه نازك طبیعی در حدود 025/0 میكرون (یك میكرون = یك هزارم میلی‌متر) است، با این وجود بقدری محكم است كه مانع موثری در مقابل اغلب مواد خورنده محسوب می‌گردد.
البته برخی از آلیاژهای خاص آلومینیوم نسبت به دیگران مقاومتر است. برای مثال گروه آلیاژهای Al-mg مخصوصاً در مقابل هوا و آب دریا مقاوم است. از طرف دیگر آلیاژهای آلومینیوم حاوی مس یا روی از نظر مقاومت خوردگی ضعیف‌تر و از نظر استحكام   مكانیكی قویتر می‌باشد.                           
روش های زیر در جلوگیری از خوردگی به کار می رود :


 


 

حفاظت کاتدی:


مصالح آلومینیوم غوطه ور در آب را می توان به روش حفاظت کاتدی در مقابل تشکیل حفره حفظ کرد. برای این کار پتانسیل  الکترودی را تا مقدار زیر پتانسیل تشکیل حفره جسم در محیط مورد نظر پایین می آورند٬ با وجود این گاز هیدروژن می تواند در کاتد تشکیل شود که نتیجه آن بالا رفتن مقدار PH است  . هرگاه PH بسیار بالا رود آلومینیوم احتمالا مورد حمله قرار می گیرد لذا از حفاظت اضافی آن باید اجتناب کرد .


 


 

 آندی کردن:


لایه اکسید تشکیل شده در سطح آلومینیوم در معرض هوا از خصلت حفاظتی خوبی برخوردار است اما این لایه اکسید را می توان با برقکافت ضخیم تر کرد . این کار را آندی کردن می گویند و اکسیدی که به این ترتیب تشکیل می شود اندود اکسید آندی نامیده می شود . با آندی کردن فلز مقاومت در برابر خوردگی افزایش می یابد ضمن اینکه سطح با قرار گرفتن  در فضای باز ظاهر جدیدی پیدا خواهد کرد . در موقع آندی کردن  آلومینیوم شی فلزی اند پیل الکترولیتی را تشکیل می دهد . اندود اکسید آندی که طی برقکافت ایجاد می شود شامل یک لایه فشرده به صورت سد در نزدیک سطح فلز و لایه دیگری با منافذ ریز بر روی آن است .


 


 

 رنگ کاری :


مصالح آلومینیومی را برای فضای باز مثل ساختمان ها نیاز به رنگ مقاوم به خوردگی ندارند . خوردگی اتمسفری ان قدر شدید نیست که بر مقاومت ساختمان اثر گذارد . در هر حال رنگ کردن آلومینیوم بیشتر به منظور زیبا سازی انجام  می شود.


اگر مقاومت طبیعی آلومینیوم برای بعضی از محیط‌ها كافی نباشد در آن صورت روش هایی وجود دارد كه بتوان مقاومت آن را افزایش داد. برخی از این روشها عبارتند از: پوشش دادن با آلومینیم ٬ آندایزه کردن یا آبکاری ٬ پوشش سخت دادن ومحافظت کاتدی .


 


 

پوشش آلومینیومی دادن Alcladding:


بطور كلی آلیاژهای آلومینیوم با استحكام زیاد از نظر خوردگی كم مقاومترین آنها محسوب می‌گردند. این مطلب بخصوص در مورد آلیاژهای حاوی درصدهای زیاد مس یا روی صادق است. از طرف دیگر مقاومت به خوردگی آلومینیوم خالص بسیار زیاد است. پوشش آلومینیومی دادن یكی از روش های افزایش مقاومت خوردگی به یك آلیاژ با استحكام زیاد است. در این فرآیند یك لایه آلومینیوم خالص به سطح آلیاژ مورد نظر متصل شده و در نتیجه در مجموعه خواص مورد نظر حاصل می‌شود. این روش مخصوصاً در محصولات ورقه‌ای مناسب است.


 


 

آندایزه كردن (آبكاری) Anodizing:


در این روش از مقاومت زیاد در مقابل خوردگی لایه پوششی كه بلافاصله بر روی سطح آلومینیوم تازه بریده شده تشكیل می‌گردد استفاده می‌شود. همانگونه كه قبلاً ذكر گردید این لایه عامل مقاومت به خوردگی طبیعی این فلز است. آندایزه كردن در واقع یك نوع ضخیم كردن لایه اكسیدی به ضخامت تا چندین هزار برابر ضخامت لایه اكسید طبیعی است. نتیجه عمل، لایه‌ای است سخت با ضخامت حدود 5/25 میكرون بر تمام سطح آلومینیوم كه علاوه بر مقاومت به خوردگی در مقابل سایش نیز استحكام كافی دارد. آندایزه كردن یك روش الكتریكی است كه انواع مختلف آن اساساً از نظر محلولی كه فلز در آن مورد عمل قرار می‌گیرد و ضخامت لایه اكسیدی حاصل، فرق می‌نماید. از این طریق پوشش دادن علاوه بر حفاظت سطحی گاهی به منظور تزئینی نیز استفاده می‌گردد اگر فلز آندایزه شده را با انواع رنگهای مختلف پوشش دهند رنگ حاصل تقریباً بصورت قسمتی از اكسید سطحی بدست می‌آید.


 


 

 تاول زدن سطح قطعات آلومینیمی در هنگام عملیات حرارتی :


عواقب نفوذ هیدروژن بداخل مذاب از طریق واکنش سطحی مذاب با بخار آب در ریخته گری کاملا مشخص است. یک چنین واکنشی ممکن است در خلال عملیات حرارتی انحلال نیز با آلومینیوم جامد انجام گیرد که منجر به جذب اتم های هیدروژن شود. این اتم ها می توانند در حفره های داخلی با هم ترکیب شده و تشکیل مجموعه های گاز ملکولی دهند. در اثر حرارت دادن ماده فشار گازی موضعی ایجاد می شود و با توجه به اینکه در این دماهای بالا فلز دارای پلاستیسیته نسبتا زیادی است این امر منجر به تشکیل تاولهای غیر قابل جبران سطحی می گردد.  
تاولهای ایجاد شده بر سطح قطعات آلیاژ آلومینیومی عملیات حرارتی شده در محیط مرطوب حفره های داخلی که این تاولها در آنجا ایجاد می شوند از تخلخل های اولیه شمش که از بین نرفته اند ترکیبات بین فلزی که در خلال تغییر شکل ترک خورده اند و احتمالا خوشه های مکانهای خالی اتمی در شبکه که ممکن است در اثر حل شدن رسوبات یا ترکیبات حاصل شده باشند ناشی می شوند. در این گونه موارد وجود تاولی که باعث خرابی ظاهر سطحی قطعه می گردد ممکن است تاثیر برروی خواص مکانیکی قطعات بگذارد. در هر حال بیش از حد گرم کردن قطعه منجر به تاول زدن می گردد زیرا هیدروژن به آسانی می تواند توسط مناطق ذوب شده جذب گردد که در این صورت مساله جدی تر می شود و باعث مردود شدن قطعه کار   می گردد.
از آنجائی که حذف کامل حفره های داخلی در محصولات کار شده مشکل است ٬ لازم است مقدار بخار آب موجود در محیط کوره را به حداقل رسانید.اگر این امر امکان پذیر نباشد در آن صورت ورود یک نمک فلورایدی بداخل کوره در خلال عملیات حرارتی قطعات حساس می تواند از طریق کاهش واکنش سطحی قطعه با بخار آب مفید واقع شود.


 


 

منابع :


1) مبانی تکنولوژی خوردگی / اینار ماتسون / ترجمه عسگر هورفر


2) خوردگی فلزات و جلوگیری از آن / مهندس محمد تقی علیزاده طوسی


3) gest.ir


می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 22 آذر 1391 ساعت: 14:53 منتشر شده است
نظرات()

پاک کردن انواع لکه ها:

بازدید: 4272
دسته بندی: متفرقه,,

 

 لک شربت، شکلات، مواد قندی:

اگر لباس قابل شستشو باشد، آن را با آب وصابون شستشو میدهیم، و بقیه لک را از روی پارچه های سفید پنبه ای یا کتانی را توسط آب ژاول از بین میبرند، روش موثر آن است که قسمت لک را در الکل چوب قلیایی شده توسط محلول آمونیاک میخیسانند، برای پارچه های غیر قابل شستشو، قسمت لک را توسط نفت یا تتراکلرید کربن شسته تا چربی از بین برود و باقیمانده لک را بوسیله پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) از بین میبرند.

 

 لک قهوه:

بر روی لک پارچه تا ارتفاع ۵ تا ۶ سانتیمتر آب جوش ریخته و برای چند ساعتی به همین حال باقی میگذاریم، چناچه لک بر روی لباس پشمی یا ابریشمی باشد لک سریعا توسط آب سرد و یا ولرم پاک میشود و اگر باقیمانده روغن وجود داشته باشد توسط تتراکلرید کربن ویا نفت از بین میرود. درصورت بزرگ و یا زیاد قدیمی بودن لک مقدار کمی از اثر آن باقی میماند، که خشکاندن لباس در مقابل نور خورشید موجب از بین رفتن آن میشود و اگر پارچه سفید است از مواد سفید کننده میتوان استفاده کرد.

 

 لک میوه:

برای پارچه های قابل شستشو قسمت لک را بر روی یک کاسه قرار داده و از بالا به وسیله کتری محتوی آب جوش مستقیما بر روی آن میریزند، لک باقیمانده را با خیساندن در آب لیمو و سپس در معرض نور خورشید قرار دادن از بین میبرند، البته برای پارچه های سفید کتان یا پنبه ای میتوان از آب ژاول استفاده کرد ولی نمیتوان از این ماده برای پارچه های ابریشمی یا پشمی یا رنگ استفاده کرد.

 

 لک چربی:

تترا کلرید کربن، کلروفرم، اتر، بنزین سفید، نفت مواد موثری در پاک کردن لک چربی حیوانی و گیاهی میباشند، استفاده از این مواد مناسب ترین روش در پاک کردن اینوع لکها میباشد، لک چربی از روی پارچه های قابل شستشو معمولا با شستن با آب گرم و صابون از بین میرود، روش دیگر برای پارچه های غیر قابل شستشو این است که قسمت لک را بر روی سطحی صاف پهن کرده و بر روی لک یک ماده جاذب مثل کاغذ خشک کن، گرد اکسید منیزیم، گچ یا گرد تالک سفید پخش میکنند سپس ماده جاذب را روی لک می غلطانند تا حالت چسبندگی پیدا کند با برس محل را تمیز کرده و این عمل را تکرار میکنند، و اگر پاک نشد لایه جاذب را برای مدت یک شب بر روی لک میگذارند بماند.

 

 لک روغن:

با استفاده از اسفنج آغشته به تینر خالص و یا تترا کلرید کربن میتوان اینوع لکها را ازبین برد اگر لک بزرگ باشد تمام قسمت توسط تینر شسته شده و چندین بار در حلال تازه آبکشی می شود.

لکهای رنگ تازه را میتوان با مقدار کافی صابون و آب از بین برد، و لکهای قدیمی رنگ بدین روش نیز ممکن است از بین برود و در صورتیکه قبل از آن قسمتی از لک بوسیله کره و یا روغن کاملا مرطوب شده باشد.

 

 لک مرکب و جوهر:

به لک مرطوب مرکب لباس میتوان یکی از مواد آرد گندم، نمک گچ، پودر تالک افزود تا مرکب اضافی جذب آن شده و مانع از پخش مرکب به سایر قسمتها شود. پس از رنگی شدن ماده جاذب آن را پاک کرده و از ماده جدید استفاده میکنند تا آنکه لک جوهر کاملا خشک شود. سپس قسمت لک را وارد خمیری که با یکی از مواد فوق ساخته اند کرده و دوباره عمل را تکرار میکنند.

روش دیگر آن است که قسمت لک را برای یک یا دو روز داخل شیر خیس میکنند و در صورت لزوم شیر را عوض میکنند تا لک کاملا از بین برود. شیر پاستوریزه برای این کار رضایت بخش نخواهد بود زیرا شیر قبلا نباید گرم شده باشد. برای پارچه های قابل شستشو شستن توسط توسط صابون و اتو کشیدن رضایت بخش خواهد بود.

 

 لک زنگ آهن:

منطقه لک شده پارچه را بر روی ظرف آبی که در حال جوشیدن است قرار داده سپس یک لیمو را فشرده و آب آن را بر قسمت لک می ریزند. پس از چند دقیقه آن را شسته و عمل را تکرار کنید. روش دیگر آن است که بر روی لک نمک مرطوب شده با آب لیمو ریخته و آن را در معرض نور خورشید قرار میدهند در صورت لزوم آب لیموی بیشتری به آن می افزایند.

 

 لک چای:

اگر لک بر روی پارچه پنبه ای و یا کتانی برای چند روز باقی مانده باشد قسمت لک را در محلول براکس خیس میکنند (۱ تا ۱.۲ قاشق چایخوری در یک فنجان آب) و سپس درآب جوش آبکشی میکنند. استفاده از پرمنگنات پتاسیم در مورد لکهای مقاوم در برابر معرفهای دیگر مناسب است، بدین طریق که یک قاشق چایخوری از پرمنگنات پتاسیم را در ۲ تا ۳ لیتر آب حل میکنند محلول را توسط قطره چکان بر روی قسمت لک لباس میریزند در زیر قسمت لک ظرفی جهت جمع شدن محلول پرمنگنات قرار میدهند و برای ۵ دقیقه این عمل را ادامه داده و سپس توسط یک اسفج آغشته به آب اکسیژنه مالش میدهند، قبلا این قسمت از کار را روی یک قسمت کوچک از پارچه امتحان کنید تا رنگ اصلی پارچه از بین نرود.

 

 لک لاک:

با استفاده از اسفنج آغشته به الکل یا استون میتوان لک لاک را پاک کرد.

 

 لک قیر:

قیر به راحتی در حلالهای نفتی و تترا کلرید کربن حل میشود از این رو میتوان با شستشوی لباس توسط این مواد لک قیر را برطرف کرد.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 22 آذر 1391 ساعت: 14:51 منتشر شده است
نظرات()

شناساگرهای خانگی درست کنید

بازدید: 3778
دسته بندی: متفرقه,,

 شما می توانید با استفاده از مواد معمولی كه در هر خانه ای پیدا می شود وهمچنین عصاره میوه ویاگل وبرگ گیاهان، شناساگر خانگی درست كنید .مدتها بود كه دوست داشتم این كار را بكنم.تا اینكه اخیرا در سایت خانم آنه ماریا هلمنستاین در این باره مطالبی را دیدم كه برام جالب بود البته بعضی هاشو هم امتحان كردم در مورد یكی دوتاش جواب گرفتم ولی بعضی هاش هم نتونستم .حالا شما هم امتحان كنید خبرشو به ما هم بدید.



بسیادی از گیاهان دارای آنتو سیانین های حساس به تغییر PH هستند.مانند:



چغندرها



یك محلول بازی قوی می تونه رنگ عصاره چغندر را از قرمز به ارغوانی تغییر دهد.





سیاهدانه ها



توت سیاه، تمشك سیاه، كشمش سیاه، در یك محیط اسیدی به رنگ قرمز هستند ودر محیط بازی به رنگ آبی یا بنفش تغییر رنگ می دهند.





زغال اخته



این میوه در PH حدود 2.8 تا 3.2 به رنگ آبی می باشد ولی اگر محیط كمی اسیدی باشد به رنگ قرمز در می آید.





گیلاس



عصاره گیلاس در محیط اسیدی به رنگ قرمز می باشد اما در محیط بازی به رنگ آبی یا بنفش در می آید.





پودر كاری یا زرچوبه هندی



كاری دارای رنگیزه نارنجی می باشد كه در PH حدود 7.4 نارنجی رنگ ودر PH حدود 8.6 قرمز می باشد.





گلبرگ های شمعدانی



گلبرگ های شمعدانی در محیط اسیدی نارنجی متمایل به قرمز هستند ودر محیط بازی آبی می شوند.





انگور ها



انگورهای قرمز یا ارغوانی شامل چندین آنتوسیانین هستند.این ها هم درمحیط اسیدی قرمز ودر محیط بازی آبی هستند.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 22 آذر 1391 ساعت: 14:14 منتشر شده است
نظرات()

تاریخ علم شیمی

بازدید: 8304

 

دانلود رایگان خلاصه دروس تاریخ علم شیمی



  1) دانلود خلاصه درس تاریخ علم شیمی (در قالب PowerPoint)
 

توضیحات : منبع: تاریخ علم شیمی
مولف: دکتر حسین آقایی تهیه کننده اسلاید ها: عباس آمی سما


اندازه فایل : 6.61 مگابایت 

 
می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: سه شنبه 21 آذر 1391 ساعت: 12:46 منتشر شده است
نظرات()

جدول تناوبی

بازدید: 5871
دسته بندی: متفرقه,,


جدول تناوبی عناصر شیمیایی نمایشی از عناصر شیمیایی است که براساس ساختار الکترونی مرتب شده است، بطوریکه بسیاری از خواص شیمیایی بصورت منظم در طول جدول تغییر نماید. جدول اولیه بدون اطلاع از ساختار داخلی اتمهاساخته شد: اگر عناصر را بر حسب جرم اتمی آنها مرتب نمائیم، و آنگاه نمودارخواص معین دیگر آنها را بر حسب جرم اتمی رسم نمائیم، میتوان نوسان یا تناوب این خواص را بصورت تابعی از جرم اتمی مشاهده نمود. اولین کسی که توانست این نظم را مشاهده نماید، یک شیمیدان آلمانی به نام Johann Wolfgang D?einer بود. او متوجه تعدادی تثلیث از عناصر مشابه شد:
 

نمونه تثلیث ها
عنصر جرم اتمی چگالی ------ عنصر جرم اتمی چگالی
Cl 35.5 1.56 g/L ------ Ca 40.1 1.55 g/cm3
Br 79.9 3.12 g/L ------ Sr 87.6 2.6 g/cm3
I 126.9 4.95 g/L ------ Ba 137 3.5 g/cm3


و به دنبال او، شیمیدان انگلیسی John Alexander Reina Newlands متوجه گردید که عناصر از نوع مشابه در فاصله‌های هشت تایی یافت می شوند، که آنها را با نت‌های هشتگانه موسیقی شبیه نمود، هرچند که قانون نت‌های او مورد تمسخر معاصرین او قرار گرفت. سرانجام شیمیدان آلمانی Lothar Meyer و شیمیدان روسی Dmitry Ivanovich Mendeleevتقریبا بطور همزمان اولین جدول تناوبی را، با مرتب نمودن عناصر بر حسبجرمشان، توسعه دادند( ولی مندلیف تعداد کمی از عناصر را خارج از ترتیبصریح جرمی، برای تطابق بهتر با خواص همسایگانشان رسم نمود – این کار بعدهابا کشف ساختار الکترونی عناصر در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستمتوجیه گردید). فهرست عناصر بر اساس نام، علامت اختصاری و عدد اتمی موجود میباشد. شکل زیر جدول تناوبی عناصر شناخته شده را نمایش میدهد. هر عنصر با عدد اتمی و علامتهای شیمیایی. عناصر در یک ستون ("گروه") از لحاظ شیمیایی مشابه می باشند.
 


گروه 1 2
 
3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
ردیف
 
1 1
H

 
2
He
2 3
Li
4
Be

 

 
5
B
6
C
7
N
8
O
9
F
10
Ne
3 11
Na
12
Mg

 

 
13
Al
14
Si
15
P
16
S
17
Cl
18
Ar
4 19
K
20
Ca

 
21
Sc
22
Ti
23
V
24
Cr
25
Mn
26
Fe
27
Co
28
Ni
29
Cu
30
Zn
31
Ga
32
Ge
33
As
34
Se
35
Br
36
Kr
5 37
Rb
38
Sr

 
39
Y
40
Zr
41
Nb
42
Mo
43
Tc
44
Ru
45
Rh
46
Pd
47
Ag
48
Cd
49
In
50
Sn
51
Sb
52
Te
53
I
54
Xe
6 55
Cs
56
Ba
*
 
71
Lu
72
Hf
73
Ta
74
W
75
Re
76
Os
77
Ir
78
Pt
79
Au
80
Hg
81
Tl
82
Pb
83
Bi
84
Po
85
At
86
Rn
7 87
 Fr 
88
Ra
**
 
103
Lr
104
Rf
105
Db
106
Sg
107
Bh
108
Hs
109
Mt
110
Ds
111
Uuu
112
Uub
113
Uut
114
Uuq
115
Uup
116
Uuh
117
Uus
118
Uuo

 
* لانتانیدها 57
La
58
Ce
59
Pr
60
Nd
61
Pm
62
Sm
63
Eu
64
Gd
65
Tb
66
Dy
67
Ho
68
Er
69
Tm
70
Yb
** آکتینیدها 89
Ac
90
Th
91
Pa
92
U
93
Np
94
Pu
95
Am
96
Cm
97
Bk
98
Cf
99
Es
100
Fm
101
Md
102
No


 

گروههای شیمیایی جدول تناوبی
قلیائی فلزیها قلیائی خاکیها لانتانیدها آکتینیدها فلزات انتقالی
فلزات ضعیف شبه فلزات غیر فلزات هالوژنها گازهای کامل



 

در اینجا روشهای دیگر برای نمایش جدول ارائه شده‌اند:


 

جدول استاندارد - جدول جایگزین - جدول ضد - جدول بزرگ - جدول عظیم - جدول عریض - جدول توسعه یافته - جدول ساختاری - فلزات و غیر فلزات



کد رنگ برای اعداد اتمی:
عناصر شماره گذاری شده با رنگ آبی ، در دمای اتاق مایع هستند؛
عناصر شماره گذاری شده با رنگ سبز ، در دمای اتاق بصورت گاز می باشند؛
عناصر شماره گذاری شده با رنگ سیاه، در دمای اتاق جامد هستند.
عناصر شماره گذاری شده با رنگ قرمز ترکیبی بوده و بطور طبیعی یافت نمی شوند(همه در دمای اتاق جامد هستند.)
عناصر شماره گذاری شده با رنگ خاکستری ، هنوز کشف نشده‌اند (و بصورت کم رنگ نشان داده شده‌اند تا گروه شیمیایی را که در آن قرار می گیرند، مشخص نماید.(

و می توانید دراین کلید واژه جدول برای تشدید مغناطیسی را بیابید.

تعداد لایه الکترون در یک اتم تعیین کننده ردیفی است که در آن قرار می گیرد. هر لایه به زیرلایه های متفاوتی تقسیم میشود، که هر اندازه عدد اتمی افزایش می یابد، این لایه ها به ترتیب زیر:

1s
2s 2p
3s 3p
4s 3d 4p
5s 4d 5p
6s 4f 5d 6p
7s 5f 6d 7p
8s 5g 6f 7d 8p
...

براساس ساختار جدول پر میشوند. از آنجائیکه الکترونهای خارجی ترین لایه، خواص شیمیایی را تعیین مینمایند، این لایه ها در میان گروهای یکسان مشابه اند.عناصر همجوار با یکدیگر در یک گروه، علیرغم اختلاف مهم در جرم، دارای خواص فیزیکی مشابه میباشند. عناصر همجوار با یکدیگر در یک ردیف دارای جرم های مشابه ولی خواص متفاوت میباشند.

برای مثال، عناصر بسیار نزدیک به نیتروژن (N) در ردیف دوم کربن(C) و اکسیژن(O) میباشند. علیرغم تشابه آنها در جرم ( که بصورت ناچیزی در واحد جرم اتمی تفاوت دارند)، دارای خواص بینهایت متفاوتی هستند، همانطور که با بررسی فرمهای دیگر میتوان ملاحظه نمود: اکسیژن دو اتمی یک کاز است که سوختن را تشدید می نماید، نیتروژن دو اتمی یک گاز است که سوختن را تشدید نمی کند، و کربن یک جامد است که میتواند سوزانده شود( بله، میتوان الماس را سوزاند!).

در مقایسه، عناصر بسیار نزدیک به کلر (Cl) در گروه یکی مانده به آخر در جدول «هالوژن‌ها) فلوئور( F) و برم( Br) میباشند. علیرغم تفاوت فاحش جرم آنها در گروه، فرمهای دیگر آنها دارای خواص بسیار مشابه میباشند: آنها بسیار خورنده ( بدین معنی که تمایل خوبی برای ترکیب با فلزات، برای تشکیل نمک هالاید فلز)؛ کلر و فلوئور گاز هستند، درحالیکه برم یک مایع با تبخیر بسیار کم میباشد؛ کلر و برم بسیار رنگی هستند.

 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 14 اسفند 1385 ساعت: 16:54 منتشر شده است
نظرات()

تعادل اسید و باز در بدن

بازدید: 4381
دسته بندی: متفرقه,,

غذایی که ما مصرف می کـنیم با اکسیژن ترکیب گردیده و انـرژی تـولید میـکند امـا پـس ازسوختن، غذا تبدیل به یک پسـماند اسیدی شده و وارد جریان خون میگردد. این مواد زائد از طریق تعریق و ادرار دفع می گردند اما همیشه بدن قادر نیست تا با این افزایش اسیدیته مقابله کند. این مواد زائد اسیـدی غالبا از اسیـدهـای چـرب، کـلستــرول، اسید اوریـک، سـنگهای کلیه، فسفاتها و سولفاتها تشکیل یافته اند. تجمع این مواد زائد در بافتهای بدن روند پیری را سرعت میبخشند.

علت کلسترول بالا کم تحرکی و مصرف نان و پاستای بیش از حد-علت اسید اوریک مصرف گوشت-علت اسید فسفریک مصرف برنج، برخی غلات و نوشابه های گازدارو منشاء اسید سولفوریک مصرف زرده تخم مرغ میباشد. اسید فسفریک و اسید سولفوریک برای بدن سمی میباشند و میبایست توسط مواد معدنی خنثی گردند تا به بدن آسیب نرسانند. کلا بدن برای متعادل نگه داشتن سطح PH خون یا مواد اسیدی را در بافتهای بدن رسوب میدهد که با تداوم این روند اسیدیته اینگونه بافتها افزایش یافته و نهایتا به مرگ سلولها و سرطانی شدن آنها می انجامد و یا به کمک مواد معدنی و قلیایی ارگانها و استخوانها آنها را خنثی میسازد. کلسیم، منیزیوم، سدیم و پتاسیم از مهمترین مواد معدنی قلیایی میباشند که بدن برای خنثی کردن مواد اسیدی از آنها استفاده میکند. در واقع با ترکیب اسید و باز یک نمک خنثی تشکیل شده و از کلیه ها دفع میگردد. بدن برای خنثی سازی مواد اسیدی از کلسیم استخوانها برداشت میکند که نهایتا به پوکی استخوان منجر خواهد شد.

درجه PH از 0 تا 14 متغیر میباشد. اعداد بالای 7 قلیایی (باز) و اعداد پایین 7 اسیدی محسوب میگردند.PH 7 نیز خنثی نامیده میشود. خون، لنف و مایع مغزی-نخاعی در بدن به گونه ای طراحی گردیده اند که در محیطی اندکی قلیایی (بازی) میبایست بسر ببرند. نسبت ایده آل اسید به باز در خون میبایست 20:80 باشد.PH طبیعی خون نیز 7.4 میباشد.

اسیدی شدن PH خون علل گوناگونی دارد:

1- استرس هیجانی. استرس و تنش اسیدیته خون را افزایش میدهد.

2- رژیم غذایی اسیدی کننده خون.

3-تجمع مواد سمی.

4-واکنش سیستم ایمنی بدن.

بدن برای جبران PH اسیدی از املاح معدنی قلیایی استفده میکند. چنانچه رژیم غذایی حاوی مواد معدنی کافی برای جبران نباشد، همانطور که توضیح داده شد تجمع اسید در سلولهای بدن و یا آزادسازی مواد معدنی استخوانها را در پی خواهد داشت. جالب است بدانید که PH 6.9 خون میتواند منجر به مرگ انسان گردد. هنگامی که اسیدیته خون و مایعات بدن از حد معمول افزایش می یابند مشکلات بسیاری را در بلند مدت برای فرد پدید می آورد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

1- پیری زود رس.

2-آسیب به سیستم قلبی-عروقی-افزایش تصلب شرایین.

3- افزایش وزن، چاقی و دیابت.

4-سنگ کلیه و نارساییهای کلیوی و مثانه ای.

5-کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن.

6-افزایش آسیبهای رادیکالهای آزاد خون.

7-پوکی استخوان.

8- درد مفاصل، آرتروز، درد عضلات و تجمع اسید لاکتیک.

9-خستگی مزمن-سردرد-سر گیجه-ترش کردن(رفلکس معده)-گاستریت معده-کاهش انرژی.

10-افزایش ترشحات مخاطی.

11-افزایش تنش واسترس-بی خوابی.

12-خشکی پوست ومو-ناخنهای شکننده.

13-افزایش بروز سرطان.

14-کاهش توانایی بدن در جذب مواد معدنی و دیگر مواد مغذی.

البته بیش از حد قلیایی شدن خون نیز برای بدن مضر میباشد و باید سعی شود تا تعادل اسید و باز بدن با مصرف رژیم غذایی مطلوب حفظ گردد. از آنجایی که بدن در محیط اندکی قلیایی تر بهترین کارایی را داراست بنابراین باید بیشتر از غذاهایی که پس از گوارش یافتن تولید باز میکنند استفاده شود. میزان اسیدی و قلیایی بودن مواد غذایی پس از گوارش آنها تغییر می یابد. مثلا پرتغال که یک میوه بسیار اسیدی ست پس از متابولیزه شدن ادرار را قلیایی میکند.

مواد غذایی که پس از مصرف بدن را اسیدی میکنند (20 تا 40 درصد رژیم غذایی را باید شامل گردد):

شیرین کننده های مصنوعی-گوشت-نوشابه های گازدار-غلات و حبوبات فاقد سبوس-شکلات-سیگار-قهوه-داروها-ماهی-مربا-ژله ها-پاستا-شیرینی و کیک-نمک-شکر سفید-چای سیاه-سرکه سفید-شیر-تخم مرغ-لبنیات (به غیر از ماست)-ذرت-عدس-زیتون-زغال اخته-آلو-بستنی-سوسیس و کالباس-آسپرین-غذاهای سرخ کرده-آجیل-آب میوه های غیر طبیعی (موجود در سوپر مارکتها)-روغنها(بویژه زیتون)-خردل-ترشی ها.

مواد غذایی که پس از مصرف بدن را قلیایی میکنند (60 تا 80 درصد رژیم غذایی را باید شامل گردد):

تمام میوه ها به غیر از آلو-تمام سبزیجات-جوانه ها-ادویه جات-نخود فرنگی-لوبیا-آجیل(بادام)-ماست-سینه مرغ-تخم مرغ پخته-عسل.

*با خیساندن آجیلها (مغزها) درون ظرف آب به مدت چند ساعت میتوانید از خاصیت تولید اسید این مواد غذایی بکاهید.

*با طولانی کردن مدت جویدن غلات میتوانید از خاصیت اسید سازی آنها بکاهید. (هر لقمه را 40 بار بجوید).
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 21:32 منتشر شده است
نظرات()

کاربرد شیمی در زندگی روزمره

بازدید: 7349
دسته بندی: متفرقه,,

مقدمه
«امروز در مسیر خود حتماً وسایل نقلیه ی گوناگونی را دیده ایم. لاستیک چرخهای این وسایل همگی محصول صنعت شیمیایی است. احتمالاً لباسی را که پوشیده ایم از الیاف مصنوعی مانند نایلون، اُرلُن یا داکرون است. غذایی که می خوریم ممکن است در پوشش پلاستیکی بسته بندی شده باشد که آن هم یک محصول صنعت شیمیایی است. اگر برای کنترل عفونت در بدن آنتی بیوتیک خورده ایم در واقع از یک ماده ی دارویی شیمیایی استفاده کرده ایم. پس، هر چیز در زندگی ما به شیمی مربوط می شود»

«چون رشته شیمی تقریباً همه ی جوانب زندگی ما را در بر می گیرد، شیمیدانان به طرحهای پژوهشی متنوعی می پردازند که تنوع آن ذهن را به حیرت می اندازد. بسیاری از شیمیدانان دست اندرکار بیماری هایی مانند ایدز هستند که در حال حاضر غیر قابل علاج اند.

شیمیدانان هم چنین شدیداً درگیریافتن راههایی برای بهبود کیفیت محیط اند. ادامه ی اوزون در استراتوسفر نرساند، خواهد انجامید. پژوهش در باره ی شیمی آب دریا به امکان می دهد تا راههای آبی بسیاری را که طی سالها سوء استفاده و غلظت شدیداً آلوده شده اند، تمیز کنیم.

شیمیدانان با همکاری نزدیک با کارکنان سازمان حفاظت محیط درصدد یافتن روشهایی برای تمیز کردن زباله دانها و محلهای تخلیه زباله هستند که به طور نامناسب یا غیر قانونی باقی مانده اند.»

مواد مخاطره آمیز در خانه

«بعضی از مخاطره آمیزترین مواد، همچنین بعضی از موادی که محیط زیست را بسیار آلوده می کنند، در خانه ی ما وجود دارند. مواد مخاطره آمیز شامل مواد سمی، خورنده و آتشگیرند. حشره کشها، بعضی از داروها، ضد یخ و الکل صنعتی چند نمونه از مواد سمی است. مواد خورنده، پارچه ها، فلزات و چیزهای دیگر را تباه می کنند. مواد پاک کننده ی دستشوییها و اجاقها، مواد رنگبر و اسید باتری اتومبیل از مواد خورنده هستند. مواد آتشگیر موادی هستندکه به آسانی می سوزند مانند بنزین، گاز فندک و بعضی از افشانه ها.

این گونه مواد برای سلامتی و ایمنی انسان و جانوران دست آموز خانگی مخاطره آمیزند، تنها یک لیتر نفت که روی زمین ریخته شود، ممکن است مخزن آب را آلوده کند. مواد پیشران قوطی افشانه ها که در جو آزاد می شوند، لایه ی اوزن را تخریب می کنند.

ما می توانیم به جای بعضی از این مواد، از مواد بی خطر استفاده کنیم. مثلاً به جای فراورده های پاک کننده ی در و پنجره که شامل فسفاتها و آمونیاک هستند، محلولی از آب و سرکه به کار ببریم. سرکه فقط محلول ملایمی از استیک اسید است و شیمی نیست. هم چنین می توان برای پاشیدن محلول ها یا مواد دیگر به جای قوطیهای افشانه ای از پمپ استفاده کرد.»

پوششهای که مانع خوردگی می شوند

»خوردگی واژه ی شایعی است که برای توصیف واکنش بعضی از فلزات با محیط انها بکار برده می شود. برای مثال، آهن یک فلز فعال است و به کمک پاره ای از خواص ویژه ی آب، با اکسیژن هوا ترکیب شده، آهن (III) اکسید یا زنگ آهن می دهد.

یک راه ممکن برای جلوگیری از زنگ زدن آهن این است که آهن یا فولاد را با فلزی که با محیط خود واکنش نمی دهد بپوشانیم. زینت دادن بعضی قسمتهای اتومبیل با آب کروم، مثالی از این نوع پوشش است. پوشش با فلز روی نیز روش دیگری برای محافظت فلز است. در شرایط معمولی، فلز روی با آب و کربن دی اکسید در هوا واکنش داده، پوشش روی کربنات تشکیل می شود که در برابر خوردگی بیشتر مقاومت می کند. برای مثال، نمی توان میخ را برای جلوگیری از زنگ زدن گالوانیزه (با روی پوشاندن) کرد.

بعضی شکلهای خوردگی مانند ترکیبات روی کربنات، مفید است. برای مثال، آلومینیوم وقتی در معرض هوا قرار می گیرد. پوشی از آلومینوم، اکسسید روی آن تشکیل می شود که از خوردگی بیشتر جلوگیری می کند. زنگار روی مجسمه ها و تندیسهاو پوشش سبز روی بسیاری از اشیای برنزی یا برنجی Cu2CO3(OH)2 است که آن نیز یک پوشش محافظ است.»

مه دود

«مه دود در اصل به صورت مخلوطی از دود و مه تعریف می شود. اما امروزه واژه ی مه دود به طور اختصاصی تر برای مه دود فوتوشیمیایی به کار می رود. این نوع مه دود با شکسته شدن مولکولهای مواد آلوده کننده موجود در هوا بر اثر نور خورشید ایجاد می شود. بسیاری از خواص مه دود فوتوشیمیایی ناشی از واکنشهای اکسیژن، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن های موجود در جّو است. (هیدروکربن ها موادی شامل کربن و هیدروژن مانند بخار بنزین است.)

اتومبیل ها عامل اصلی مواد خامی هستندکه مه دود تولید می کنند. اکسیدهای نیتروژن، به ویژه نیتروژن دی اکسید و دودهای هیدروکربن ها با هوا و آلوده کننده های دیگر آمیخته می شوند. این مخلوط بر اثر نور خورشید، اوزون، دیگر اکسیدهای نیتروژن و اکسیدهای گوگرد تولید می کند.

وقتی این محصولات در شهری که با تپه ها و کوهها احاطه شده است به دام می افتند، مه دود شدت خاصی پیدا می کند. این شدت غالباً با وراون شدن یک لایه ی دمایی جو، افزایش می یابد. وارونگی نتیجه یک لایه ی هوای سرد است که روی ناحیه ای گرم قرار می گیرد و مانع صعود هوای گرم و پراکندگی گازها می شود.

چون نور آبی با ذرات مه دود بیشتر پراکنده می شود این رنگ با نیتروژن دی اکسید قهوه ای رنگ موجود در هوا تشدید می شود. مه دود علاوه بر آنکه هوا را ناسالم و غیر بهداشتی می کند، سبب سوزش و خارش چشم و ریزش اشک می شود که احتمالاً علت آن مواد ترکیب آلی مانند فرمالدهید، آکرولئین، پروکسی استیل نیترات (PAN) است. گیاهان و در نتیجه کشاورزی و جنگل ها نیز بر اثر مه دود آسیب می بینند.

طی سالها برای کنترل دود اگزوز اتومبیل ها که منابع عمده ی مه دودند کوششهایی به عمل آمده است، از آن جمله اند: اصلاح موتورها، مبدلهای کاتالیزوری و مشعلهای پس سوز که سوختن گازهای زائد را کامل می کنند. حتی اگر واکنشهای فوتوشیمایی هم نباشد، اگزوز اتومبیل ها گاز کربن مونوکسید و بعضی از ذرات را تولید می کنند.

از این گذشته، همه انواع سوختن از جمله سیگار کشیدن نیز در ایجاد مه دود دخالت دارند. مراکز صنعتی مانند پالایشگاهها و مراکز سرویس اتومبیل ها، بخارهای هیدروکربن خارج می کنند. حتی پختن غذا با زغال چوب مقداری هیدروکربن و ذرات آلوده کننده در هوا وارد می کند.

بدیهی است که حذف همه مواد آلوده کننده ممکن نیست، اما وضع قانون و رعایت مقررات در کاهش میزان مه دود تاثیر زیادی داشته است.»

پختن نان

«از روزگاران قدیم نان یکی از مظاهر اساسی تمدن بوده است. نان خوب حاصل واکنشهای شیمیایی است. اجزای اصلی نان مخمر، آرد، آب و نمک است. هر یک از این اجزا در پختن نان نقش دارد.

آرد شامل نشاسته و پروتئین است. آرد و آب با مخمر آمیخته می شود تا خمیر به دست آید در خمیر آمیخته، آب و پروتئین زنجیره های مولکول در هم پیچیده ای به نام گلوتن ایجاد می کند. وقتی خمیر ورز داده می شود این زنجیرها ردیف می شوند و خمیر صاف و یکدست می شود. نشاسته ی موجود در خمیر هم با آب به صورت ماده ای ژله شکل در می آید و ساختار خاصی به خمیر می دهد.

مخمر، موجودی زنده و تک سلولی از نوع قارچ یا کپک است. وقتی مخمر با آب فعال می شود نشاسته موجود در آرد را هضم می کند و با این عمل کربن دی اکسید و الکل آزاد می شود.

در پختن نان، کربن دی اکسید به صورت حباب در می آید و گلوتن موجود در خمیر این حبابها را محبوس می کند. وقتی که مخمر، کربن دی اکسید تولید می کند، خمیر «پف می کند» یا به اصطلاح در می آید. نمک، طعم نان را بهتر می کند و از فرو پاشی گلوتن و ورآمدن بسیار سریع نان جلوگیری می کند.

به هنگام پخته شدن نان، گاز محبوس در حبابها منبسط و سلب پشترور آمدن خمیر می شود در این حال مخمر کشته و الکل تبخیر می شود که رنگ و بوی فریبنده ای به نان می دهد.»

فشار هوا به لاستیک اتومبیل شکل می دهد

«لاستیک های اتومبیل از نظر ایمن بودن باید از استانداردهای بالایی برخوردار باشند. این لاستیک باید با سطح جاده اصطکاک کافی ایجاد کنند تا از سرخوردن لاستیک جلوگیری شود.

لاستیک ها باید طوری عمل کنند که با عبور اتومبیل از روی سطوح ناهموار سرنشینان اتومبیل ناهمواری سطح جاده را کمتر احساس کنند. لاستیک های اتومبیل همچنین باید به هنگام پیچیدن و دور زدن اتومبیل طوری عکس العمل نشان دهند که تغییر شکل آنها باعث نشود که نتوانند کار خود را انجام دهند. لاستیک اتومبیل ها این وظایف را که گاهی مغایر نیز هستند به دو طریق انجام می دهند. یک طریق ساخت الیافی است که روی آن با لاستیک پوشانده می شود. طریقه ی دیگر باد کردن لاستیک اتومبیل با هواست. مولکولهای هوا به وسیله پمپ هوا به درون لاستیک رانده می شود. غلظت مولکولهای هوا در داخل لاستیک بیشتر از خارج آن است. بنابراین فشار وارد شده به وسیله ی این مولکولها بیشتر از فشار جو است. ساخت لاستیک اتومبیل به گونه ای است که فشار بیشتر داخل لاستیک نسبت به فشار جو، لاستیک را روی لبه ی رینگ می فشارد. ساخت لاستیک مانع از انبساط آن می شود. فشار وارد شده به وسیله ی مولکولهای هوا باعث می شود که لاستیک شکل خود را به خصوص در پیچها حفظ کند. برای مثال، وقتی لاستیک اتومبیل به یک دست انداز برخورد می کند حجم، ناگهان کاهش می یابد. کاهش حجم باعث افزایش فشار هوای داخل لاستیک می شود. مولکولهای هوا به نوبه خود روی دیواره های داخلی لاستیک فشار وارد می کنند و لاستیک فوراً به شکل و حجم اولیه ی خود بر می گردد.»

استفاده از مواد بی آب به عنوان خشک کننده

«بیشتر وسایل الکترونیکی و حتی بعضی از لوازم الکتریکی خانگی را همراه با بسته کوچکی از بلورهای بی رنگ بسته بندی می کنند. این بلورها، ژل سیلیس است که ماده ای بی آب می باشد. بعضی از مواد بی آب مانند ژل سیلیس، به آسانی آب جذب می کنند و می توان آنها را برای گرفتن آب از مواد دیگر به کار برد. وقتی از ماده بدون آب به این منظور استفاده می شود ان را خشک کننده می نامند. مقصود از قرار دادن یک بسته خشک کننده در بسته بندی یک وسیله الکترونیک این است که بخار آب را از هوا جذب می کند و وجود آن باعث می شود که قسمتهای فلزی این وسیله ی الکترونیکی به وسیله رطوبت هوا خورده نشود. هم چنین با این کار از متراکم شدن بخار آب در سیم پیچهای این وسیله جلوگیری می شود. چون حتی قطره کوچکی آب روی مدار الکتریکی می تواند با ایجاد جریان کوتاه مانع کار آن شود. ژل سیلیسی را به وسیله رسوب دادن از ملحول سدیم سیلیکات تهیه می کنند. این رسوب توده ای ژله مانند است که آن را می شویند تا با ناخالصیهایش جدا شود.

محصول به دست آمده شکلی از سیلیس آبپوشیده به فرمول H2SiO3 است این ماده ی آبپوشیده را سپس گرم می کنند تا آب آن خارج شود. سیلیس حاصل می تواند معادل 40% وزن خود آب جذب کند.»

تهیه کنسرو با پکتین

«اگر مربا یا ژله را دوست دارید، می توانید از یک مولکول دراز موسوم به پکتین سپاسگزار باشید.

پکتین به طور طبیعی در انگور، توت فرنگی، سیب سبز و میوه های ترشی وجود دارد. پکتین مولکول دراز و زنجیر مانندی است که از ساختارهای کوچکتری شبیه به ساختار قندها ساخته شده است. پکتین موجب ژل شدن کنسرو می شود.

برای تهیه کنسرو از میوه هایی که دارای پکتین طبیعی اند، ابتدا میوه ها را می جوشانند تا پکتین از دیواره های سلولی آزاد شود. به میوه هایی که به طور طبیعی پکتین ندارند، پکتین می افزایند. در آب میوه ی در حال جوش، مولکول های پکتین موجب می شود که مولکول های آب آنها را احاطه کنند. میوه هایی مانند انگور و سیب سبز اسیدی اند و بار موجود بر روی مولکولهای پکتین را خنثی می کنند. خنثی شدن میوه هایی که به طور طبیعی اسیدی نیستند، با افزودن آب لیمو انجام می شود. شکر میافزایند و محلول را می جوشانند تا غلظت شکر به 60 تا 65% برسد. محلول غلیظ شکر مولکول های آب را از پکتین می گیرد. در این حالت، مولکول های پکتین به یکدیگر می پیوندند و اجزای دیگر را به دام می اندازند تا ژلی مانند ژلاتین تشکیل شود.

مقدار پکتین اضافه شده به کنسروها اهمیت دارد. پکتین خیلی زیاد موجب لاستیکی شدن کنسرو می شود، پکتین خیلی کم موجب روان ماندن آنها می شود. به همین ترتیب اگر میوه اسید کافی نداشته باشد، یا شکر افزوده شده کم باشد، ژل تشکیل نمی شود و شربت درست می شود.

تهیه کنسرو در بسیاری از خانواده ها باعث می شود که در سراسر سال از میوه ها استفاده کنند. حفظ موازنه دقیق در افزودنیها یک هنر به شمار می آید. البته تهیه کنندگان کنسرو شیمی این فرایند را نمی فهمیده اند ولی حاصل کار لذت بخش بوده است.»

ژلاتین

«تقریباً هر فردی حل شدن ژلاتین را در آب و بسته شدن آن را در یخچال مشاهده کرده است. این رویداد به علت ساختار خواص پروتئیهایی است که ژلاتین را به وجود آورده اند.

ژلاتین، کولاژنی است که تغییر ساختار پیدا کرده است. کولاژن، پروتئینی است که در بافت پیوندی حیوانات وجود دارد مرکب از سه رشته جداگانه از آمینو اسیدهاست که به هم پیچیده شده اند. وقتی آن را در آب گرم کنیم، پیوندهای ضعیفی که کولاژن را به وجود آورده اند شکسته شده رشته های پروتئیها از هم باز می شوند.

ژلاتین به طور کلی در آب داغ حل می شود. ژلاتین حل شده را سپس به مایعات دیگر می افزایند. ژلاتین به طور کلی در آب داغ حل می شود. پیوندهای ضعیف از نو تشکیل می شوند، اما به طور کاتوره ای شبکه ی بزرگی را به وجود می آورند که آن مایع در خود نگه می دارد. نیم جامدی که تشکیل می شود، ژل می نامند. این ژل را هر اندازه بیشتر سرد کنیم سخت تر می شود زیرا پیوندهای ضعیف بیشتری فرصت تشکیل شدن پیدا می کنند.

گاهی ژل تشکیل نمی شود یا اینکه به اندازه کافی سفت نیست. بهترین شرایط برای تشکیل این ژل خاص PH حدود 5 و افزودن مقدار کمی شکر است. بنابراین وقتی میوه اضافه می کنیم آنهایی که اندکی اسیدی هستند شانس بهتری برای تشکیل ژل دارند.»

استفاده از آناناس در ژل، ناپایداری ژل را نشان می دهد. آنزیمی که در آناناس تازه وجود دارد، رشته های پروتئین را به تکه های کوچکی می شکنند که تشکیل ژل نمی دهند. اما آناناس پخته شده یا کنسرو شدن این اثر را ندارد زیرا آنزیمی که موجب تخریب ژلاتین می شود خود در جریان پخته شدن از بین رفته است.

انقلاب هیدروژنی

شیمیدانان برای ساختن هیدروژن از گیاهان راهی جدید یافته اند، راهی که به تهیه هیدروژن با مقدار زیاد و ارزان می انجامد و مقدار آن به حدی خواهد بود که بتوان از آن به عنوان سوختی سبز (تمیز) استفاده کرد.

گروهی از محققان محلول گلوکز را که از بافتهای گیاهی بدست آمده بود تا دمای 200 درجه سلسیوس و تحت فشار حرارت دادند، کاتالیزگر مورد استفاده در این آزمایش خرده های پولونیوم (Po) پخش شده درون لایه ای اسمزی از آلومینیوم اکسید بود. این فرآیند گلوکز را به هیدروژن، کربن دی اکسید و مقدار کمی متان تبدیل می کند. در این آزمایش چنانچه به جای گلوکز از متانول استفاده شود نتایج به مراتب بهتر خواهد بود. متانول (به عنوان سوختهای زیستی) از منابع گیاهی مانند ذرت و گندم بدست می آیند. اما باز هم هدروژن نسبت به این سوختها به مراتب بهتر و سالمتر است.

راههای دیگری نیز برای بدست آمردن هیدروژن وجود دارد، به طور مثال: استفاده از الکتریسیته برای تجزیة مولکولهای آب، همچنین می توان هیدروژن را از گلوکز و تحت بخار فشرده استخراج کرد، اما هزینة آن بسیار بالاست. راه دیگر تجزیة باکتریائی پسماندهای زیستی به هیدروژن است( مانند تخمیر نشاسته ) اما مشکل آنست که در کارخانجات و صنایع این کار عملی نیست.

گروه محققان امیدوارند که با تولید سوخت ارزان زندگی انسانها را از وابستگی به سوختهای فسیلی نجات دهند. زمانی که هیدروژن در هوا می سوزد، مقدار زیادی انرژی آزاد می کند و تنها محصول جانبی این فرآیند شیمیائی آب است.

انرژی2H2(g) + O2(g) ® 2H2O(g) +

در حالیکه سوختهای فسیلی مقدار زیادی گازهای گلخانه ای تولید می کنند.

خودروهای آینده با سوخت هیدروژنی

بنا بر نظر پژوهشگران، موتورهای درونسوز به زباله دان تاریخ خواهند پیوست! و قرن آینده متعلق به خودروهائی است که نه با بنزین بلکه با سلولهای سوختی هیدروژنی حاصل از تجزیة مولکولهای آب به حرکت در خواهند آمد. در حالی که موتورهای درونسوز بسیار تمیزتر از یک نسل پیش از خود هستند. با این همه این موتورها باید با قوانین سخت تر انتشار کمتر دود، گوگرد و گازهای گلخانه ای منطبق شوند. به نظر پژوهشگران اگر ما خواستار کاهش شدید کربن دی اکسید هستیم هیدروژن انتخاب دراز مدت ماست. هیدروژن را می توان از نفت یا گاز طبیعی استخراج کرد. ولی روش مطلوب تولید هیدروژن از آب است. فناوری مهم، ابداع سلولهای سوختی هیدروژنی است. پژوهشگران پیش بینی می کنند که سلولهای سوختی می توانند بر حسب مصرف سوخت و تولید کربن دی اکسید دو برابر بهتر از بتهرین موتور های درونسوز عمل کنند. استفاده از مولدهای نفتی برق نفع کمی دارد. در نگاه به آینده، " اقتصاد مصرف هیدروژن" همان انرژ لازم برای تولید هیدروژن از برقکافت آب است که از منابع ارزان انرژی خورشیدی( بدون تولید گازهای گلخانه ای)، برق آبی و احتمالاً منابع هسته ای تأمین می شود. پژهشگران پیش بینی می کنند که در دهة آینده تعداد زیادی خودروی هیبرید بسیار کارآمد را روی جاده ها ببینند که از مولدهای نفتی برای نیرودهی به باطری ها کمک می گیرند ولی کم کم سلولهای سوختی هیدروژنی جانشین همة آنها خواهند شد.

چند توصیه برای کاهش خطر سرب برای کودکان

سرب از آلوده کننده های بسیار خطرناک محیط زیست است که برای سلامتی کودکان بسیار مضر است. میانگین جذب سرب در کودکان 50 درصد بیشتر از بزرگسالان است. ضررهای سرب برای کودکان عبارتند از: کاهش هوش، کوتاهی قد، ضعف بینائی، کم خونی و تنشهای عصبی.

بر اساس نتایج پژوهشهای علم تغذیه غذاهای سرشار از کلسیم و آهن و تا حدی روی و فسفر، میزان جذب سرب را در بین کودکان به شدت کاهش می دهد. از جملة این غذاها می توان به مخلوط عسل و ارده( کنجد آسیاب شدة عمل آمده) اشاره کرد که که 10 درصد نیاز کودکان به کلسیم و فسفر را تأمین می کند. مادران می توانند با عمل به این توصیه ها از ورود سرب به غذا و نوشیدنیهای کودکان جلوگیری کنند و از خطرات آن بکاهند:

- صبح پیش از استفاده از آب، با باز گذاشتن شیر آب نیم دقیقه آب راکد موجود در لولهای آب را خارج کنید.

- برای درست کردن چای و پختن غذا از آب سرد استفاده کنید. زیرا احتمال می رود سرب در لوله های آب گرم بیشتر باشد.

- به هنگام گردش و تفریح از توقف در حاشیة بزرگراهها و مناطق پر ترافیک خودداری کنید و به کودکان نیز اجازة بازی کردن در چنین مناطقی را ندهید.

- پس از آمدن کودکان از خارج به داخل خانه باید فوراً لباسهایشان را عوض کرد و بدنشان را شست.

- از دادن غذاهای زمین افتاده به کودکان خودداری کنید.

- لوازم آرایشی چشم( همچون سرمه) را که دارای سرب هستند، در دسترس کودکان قرار ندهید.

- از کاغذ روزنامه و نظیر آن برای خشک کردن و نگهداری مواد غذائی، همچنین پیچیدن و بسته بندی مواد غذائی( مانند ساندویچ) استفاده نکنید.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 21:31 منتشر شده است
نظرات()

نگاهی دوباره به شیمی

بازدید: 4895
دسته بندی: متفرقه,,

نگاه گذرا

تئوری اتمی پایه و اساس علم شیمی است. این تئوری بیان می‌دارد که تمام مواد از واحدهای بسیار کوچکی به نام اتم تشکیل شده‌اند. یکی از اصول و قوانینی که در مطرح شدن شیمی به عنوان یک علم تأثیر به‌سزایی داشته، اصل بقای جرم است. این قانون بیان می‌کند که در طول انجام یک واکنش شیمیایی معمولی، مقدار ماده تغییر نمی‌کند. (امروزه فیزیک مدرن ثابت کرده که در واقع این انرژی است که بدون تغییر می‌ماند و همچنین انرژی و جرم با یکدیگر رابطه دارند.)

این مطلب به طور ساده به این معنی است که اگر ده‌هزار اتم داشته باشیمو مقدار زیادی واکنش شیمیایی انجام پذیرد، در پایان ما همچنان بطور دقیقده‌هزار اتم خواهیم داشت. اگر انرژی از دست رفته یا به‌دست‌آمده را مد نظرقرار دهیم، مقدار جرم نیز تغییر نمی‌کند. شیمی کنش و واکنش میان اتم‌ها را به تنهایی یا در بیشتر موارد به‌همراه دیگر اتم‌ها و به‌صورت یون یا مولکول (ترکیب) بررسی می‌کند.

این اتم‌ها اغلب با اتم‌های دیگر واکنش‌هایی را انجام می‌دهند. (برای نمونه زمانی‌که آتش چوب را می‌سوزاند واکنشی است بین اتم‌های اکسیژن موجود در هوا که نور بر روی مواد شیمیایی فیلم عکاسی ایجاد می‌کند شکل می‌گیرد.)

یکی از یافته‌های بنیادین و جالب دانش شیمی این بوده‌است که اتم‌هاروی‌هم‌رفته همیشه به نسبت برابر با یکدیگر ترکیب می‌شوند. سیلیس دارایساختمانی است که نسبت اتم‌های سیلیسیوم به اکسیژن در آن یک به دو است. امروزه ثابت شده‌است که استثناهایی در زمینهٔ قانون نسبت‌های معین وجود دارد(مواد غیر استوکیومتری).

یکی دیگر از یافته‌های کلیدی شیمی این بود که زمانی که یک واکنششیمیایی مشخص رخ می‌دهد، مقدار انرژی که بدست می‌آید یا از دست می‌رودهمواره یکسان است. این امر ما را به مفاهیم مهمی مانند تعادل ، ترمودینامیک می‌رساند.

شیمی فیزیک بر پایهٔ فیزیک پیشرفته (مدرن) بنا شده‌است. اصولاً می‌توان تمام سیستم‌های شیمیایی را با استفاده از تئوری مکانیک کوانتوم شرح داد. این تئوری از لحاظ ریاضی پیچیده بوده و عمیقاً شهودیاست. به هر حال در عمل و بطور واقعی تنها بررسی سیستم‌های سادهٔ شیمیاییقابل بررسی با مفاهیم مکانیکی کوانتوم امکان‌پذیر است و در اکثر مواقعباید از تقریب استفاده کرد(مانند تئوری کاری دانسیته). بنابراین درک کامل مکانیک کوانتوم برای تمامی مباحث شیمی کاربرد ندارد؛ زیرا نتایج مهم این تئوری (بخصوص اربیتال اتمی) با استفاده از مفاهیم ساده‌تری قابل درک و به‌کارگیری هستند.

با اینکه در بسیاری موارد ممکن است مکانیک کوانتومنادیده گرفته شود، اما از مفهوم اساسی آن، یعنی کوانتومی کردن انرژی،نمی‌توان صرف نظر کرد. شیمی‌دان‌ها برای بکارگیری کلیه روش‌های طیف نمایی به آثار و نتایج کوانتوم وابسته‌اند. علم فیزیک هم ممکن است مورد بی توجهی واقع شود، اما به هر حال برآیند نهایی آن (مانند رزونانس مغناطیسی هسته‌ای) پژوهیده و مطالعه می‌شود.

یکی دیگر از تئوری‌های اصلی فیزیک مدرن که نباید نادیده گرفته شود نظریه نسبیتاست. این نظریه که از دیدگاه ریاضی پیچیده‌است، شرح کامل فیزیکی علم شیمیاست. مفاهیم نسبیتی تنها در برخی از محاسبات خیلی دقیق ساختمان هسته،به‌ویژه در عناصر سنگین‌تر، کاربرد دارند و در عمل تقریباً با شیمی پیوندندارند.

بخش‌های اصلی دانش شیمی عبارت‌اند از:
شیمی تجزیه، که به تعیین ترکیبات مواد و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها می‌پردازد.
شیمی آلی، که به مطالعهٔ ترکیبات کربن‌دار، غیر از ترکیباتی چون دو اکسید کربن (دی اکسید کربن) می‌پردازد.
شیمی معدنی، که به اکثریت عناصری که در شیمی آلی روی آنها تاکید نشده و برخی خواص مولکولها می‌پردازد.
شیمی فیزیک، که پایه و اساس کلیهٔ شاخه‌های دیگر را تشکیل می‌دهد، و شامل ویژگی‌های فیزیکی مواد و ابزار تئوری بررسی آنهاست.

دیگر رشته‌های مطالعاتی و شاخه‌های تخصصی که با شیمی پیوند دارند عبارت‌اند از: علم مواد، مهندسی شیمی، شیمی بسپار، شیمی محیط زیست و داروسازی.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 20:17 منتشر شده است
نظرات()

ليست صفحات

تعداد صفحات : 6

ورود کاربران

نام کاربری
رمز عبور

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

تبلیغات

متن

پشتيباني آنلاين

پشتيباني آنلاين

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 372
کل نظرات کل نظرات : 22
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 75

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 1
بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
آي پي امروز آي پي امروز : 0
آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 235
بازدید ماه بازدید ماه : 2054
بازدید سال بازدید سال : 5890
بازدید کلی بازدید کلی : 150835

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 54.226.226.30
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز :

نظرسنجي

به نظر شما کدام بخش مفیدتر می باشد؟

درباره ما

شیمی کاربردی
به وب سایت من خوش آمدید با سلام. این وب سایت توسط دانشجو شیمی کاربردی دانشگاه آزاد دورود برای اطلاع رسانی به تمامی دانشجویان رشته ی شیمی ارائه شده است. امیدوارم که این وب سایت مورد توجه تان قرار بگیرد. باتشکر

تبادل لینک هوشمند






خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود